به خبر گزاری کوثر از مازندران ، طی برگزاری سلسله نشست های برخط (نکات ناب) با محوریت موضوع تبیین مولفه های کشف و استعدادیابی تبلیغی بانوان طلبه، سرکار خانم جلالی مدیرکل محترم تبلیغ مرکز مدیریت با اشاره به مفهوم تبلیغ طی اظهاراتی بیان داشت: در خصوص ضرورت تبلیغ هیچ شک و شبهه ای نیست باید به مفهوم تبلیغ پرداخت.
مدیر کل تبلیغ افزود: تبلیغ منحصرا به معنای رساندن پیام به شخص مخاطب نیست بلکه در معنای سنتی خود عموما به بحث منبر و خطابه محدود میشود و در تمام ادیان منبرو خطابه بزرگترین ابزار رساندن پیام دینی بوده است و باتوجه به تغییرذائقه مخاطبین و گسترش دایره تبلیغ و ترویج گزاره ها و آموزه های دینی باید بتوانیم از هر روش و ابزار برای این کار استفاده کنیم.
وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره)ادامه دادند: تبلیغ از صلاح های جنگی و نظامی برنده تر است، در تمام طول تاریخ در بحث گسترش ادیان که بررسی کنیم می بینیم بزرگترین اثرگذاران افرادی بودند که آنچه را که می دانستند، ابلاغ می کردند.
خانم جلالی با اشاره به رسالت حوزه ها بیان داشت: در حوزه خواهران طلاب خواهر به عنوان پدیده و مولود انقلاب اسلامی یاد می شوند و در سند چشم انداز رسالت حوزه ها تبیین و ترویج و پاسداشت آموزه های اسلامی را از دو طریق امکان پذیرمی نمایند 1.تربیت پژوهشگربنیادی و ترویجی2.گسترش ساز وکارهای ترویجی که عموما بر دوش دوستان مبلغ ماست.
وی خاطر نشان کرد: جوهره اصلی حوزه های علمیه بحث تبلیغ است شخصی که وارد حوزه علمیه میشود ابر و ماه و فلک …باید در گردش باشند تا او را به عنصری تبدیل کنند که با رفتار و کردار خود آموزه های دینی را منتقل کند، با این نگاهی که بزرگان ما به تبلیغ داشتند الان به نظر می آید که باید جدی تر به تبلیغ بانوان پرداخت و برنامه ریزی نمود، همان طور که مستحضرید خانم ها 50 درصد آمار و 100در صد آثار هستند و در نتیجه دایره نفوذ برای مبلغین خواهر بیشتر از برادراست.
او گفت: حوزه کودک و نوجوان بدون تفاوت جنسی و حوزه بانوان به لحاظ مخاطب بودن حوزه های علمیه خواهران بیشتر از برادران هستند، خانم ها در در بعد عاطفی قوی تر هستند و گرایشات دینی شان در همه ادیان بیشتر است، هرچه مخاطب دقیقتر باشد باعث می شود که مبلغ نیز هوشمندانه تر برخورد نماید. حوزه کودکان از حوزه های استراتژیک است چرا که آینده ساز نظام اسلامی و جهان اسلام است و بانوان به جهت نقش دختری-خواهری-همسری و مادری تاثیرات بسیاری بر خانواده و جامعه دارند و توانمند شدن یک بانو تاثیرات بسیاری در اصلاح دینی و فرهنگی جامعه ایفاد میکند.
در بحث تبلیغ در ادیان دیگر تحقیقات نشان داده که مثلا در مسیحیت تبشیری، نقش بانوان بسیار جدی بوده است دلیل آن نفوذ آنان در عمق منازل بوده و برای اصلاح سبک زندگی این ویژگی مهمی است که آقایان ندارند. اقبال خانم ها به محصولات هنری بجهت روح لطیف شان سبب میشود که از این ظرفیت نیز غافل نشویم و تقویت کنیم.
وی با توجه به رهنمودهی رهبرمعظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: ابزار هنر، ابزاری است که می تواند تبلیغ را ماندگار کند، دایره و شمولش از بحث چهره به چهره و منبر فراتر رفته و بحث تولید محتوایی و هنری را شامل می شود و فضای مجازی در حال حاضر که با ویروس کرونا درگیر هستیم تعداد کاربران بانو و کودک و نوجوان، آمار معناداری دارد نسبت به آقایون است که این رسالت را جدی تر می کند.
خانم جلالی در خصوص دغدغه مندی تبلیغ بیان داشت: از دغدغه های جدی ما این است که چگونه مبلغین را شناسایی و ارتقا و شبکه سازی کنیم و از تبلیغ فردی به تبلیغ گروهی روی بیاوریم، بحمدلله ما درکشور20000 مبلغ فعال داریم البته بدون لحاظ مبلغین استان خراسان و جامعه الزهرا ، منتها این ظرفیت با انگیزه خودشان و دلسوزی وارد کار شدند که عمده تبلیغ آنان به صورت عمومی بوده و با تبلیغات صورت گرفته مبلغ عمومی اند به این معنا که توانایی صحبت عمومی در حد آشنا کردن حوزه های گوناگون موضوعی دارند، عمده مدلتبلیغ به صورت منبر و سخنرانی است و بحث اردوداری و کلاس داری و پرسش و پاسخ و مشاوره قالب هایی بوده که مبلغین به این امور پرداختند، جمعیت22000نفری ما و ظرفیت دانش آموختکان فعال در قبال ظرفیت 100000بانوان داخل کشور و حتی خارج کشور ظرفیت ناچیزی است .